Blog

Deel dit artikel via:
Blog

TikTok inzetten op zakelijk gebied

Verhoog je omzet, stimuleer web traffic en versterk je naamsbekendheid met TikTok. Het razend populaire platform TikTok kan ook op zakelijk gebied handig worden ingezet! Je doelgroep is gemakkelijk te bepalen en te bereiken. Als bedrijf met een wat jongere doelgroep is TikTok een erg interessant platform, hierop kun je gemakkelijk je merkbekendheid genereren. Hoe je dit het beste aanpakt en hoe het precies werkt, word uitgelegd in deze blog. Nieuwsgierig geworden? Lees dan snel verder!

01 juni 2022 in Blog
TikTok inzetten op zakelijk gebied

Wat is TikTok en hoe werkt het?
TikTok is te onderscheiden van andere sociale media platformen door de korte video’s. Het platform was oorspronkelijk alleen voor dansfilmpjes, maar dit is al snel veranderd. Op het moment kun je allerlei soorten filmpjes maken: van een video met een leuke grap tot een kijkje in jouw leven. Het draait bij TikTok niet om perfectie, maar om de inhoud. Een filmpje duurt op TikTok ongeveer rond de 15 seconde. Deze tijdsduur zorgt ervoor dat gebruikers de aandacht bij jouw filmpjes blijven behouden. Daarnaast maakt de lengte van de video’s het verleidelijk om door te blijven scrollen, waardoor je in plaats van 3 minuten opeens 3 uur op TikTok zit (oeps). Het voornaamste doel van deze filmpjes is het bereiken van jouw doelgroep. Daarnaast probeer je engagement te creëren en op de zogeheten de ‘For you’ page te belanden.

#MaakgebruikvanHashtags
TikTok bestaat alleen uit video’s en je feed wordt gevuld met de meest populaire video’s. Challenges zijn hier een essentieel onderdeel van. Doormiddel van een hashtag kunnen medegebruikers van TikTok de ‘uitdaging’ aangaan, zij kunnen dan hetzelfde geluid gebruiken en hierdoor gaat de populariteit omhoog. Door het gebruik van de juiste hashtags wordt je kans vergroot op een ‘For you’ feed plek. Zodra je een plek op de for you feed hebt bemachtigd, zal het aantal weergaven snel oplopen. Hashtags worden ook vaak gebruikt in onlinecampagnes met de reden om het bewustzijn voor een bepaald onderwerp te creëren. TikTok geeft ook inzage in de trending hashtags, zo weet je wat er op dit moment populair is en kun je hier als bedrijf zijnde op inspelen.

Geef je account promotie
Zodra je een TikTok account aan hebt gemaakt, krijg je automatische een standaard account toegewezen. TikTok geeft wel de mogelijkheid om GRATIS over te stappen naar een pro-account! Pak deze kans dus met beide handen aan. De voordelen van een pro-account kunnen zeer interessant en leuk zijn voor je bedrijf, krijg toegang tot uitgebreide statistieken; aantal video views, volgers, profielweergaven, jouw meest trending video’s en inzicht in jouw volgers wat betreft geslacht en locatie. Ideaal voor het marketingteam!

Koppel je sociale mediakanalen
Krijg een snelkoppeling op je profiel naar je social media-account, dit stuurt TikTok bezoekers naar een van je andere accounts en wellicht vanuit daar naar je website. De gemiddelde TikTok gebruiker spendeert ongeveer 52 minuten per sessie scrollend door hun feed, dus genoeg mogelijkheden om zichtbaar te worden en hen via je koppeling door te leiden naar je website.

Content creëren met TikTok Business
Heb jij al een Pro-account aangemaakt op TikTok? De volgende stap wordt namelijk het posten van content. Het advies is om dat in een constante stroom te doen. Hoe meer content, des te groter je bereik gaat worden. Om te zorgen dat deze constante stroom blijft werken, is het handig binnen je organisatie een content planning te maken. Wijs hierbij vaste mensen aan die zicht bezighouden met het maken van de content.

Laat jouw bedrijf stralen!
Naast het promoten is het ook belangrijk om een sfeerimpressie te geven van jouw bedrijf. Je kan hierbij denken aan de relatie tussen de verschillende medewerkers of afdelingen. Hierdoor zien je TikTok gebruikers ook de gezellig en leuke kant van jouw team en kan alvast een voorproefje nemen van de kantoorsfeer.

Adverteren op Tiktok
Naast het inspelen op trends en het gebruik van nummers die in je hoofd blijven hangen zijn er ook andere manieren om TikTok Business in te zetten. Hieronder zijn een aantal manieren op een rijtje gezet. Het is daarbij belangrijk om te weten dat je niet zomaar een advertentie kunt plaatsen, maar dat het eerst goedgekeurd moet worden door het platform. Dit is vooral om de jonge doelgroep te beschermen tegen advertenties dat niet geschikt zijn voor hen. 

 

Alle mogelijkheden op een rijtje!

Branded Hashtag
Dit is het opstellen van een eigen hashtag die ervoor zorgt dat je TikTok rondgaat op het platform en gelinkt wordt aan jouw bedrijf. 

Brand take over ads
Dit is een advertentie dat direct verschijnt zodra gebruikers de app openen. Deze advertenties zijn prijzig en de advertentie is 3 tot 5 seconden zichtbaar.

Brand lenses
Je kunt via TikTok filters, 3D objecten en graphics maken die gelinkt zijn aan jouw bedrijf en door gebruikers kunnen worden gebruikt in video’s.

In- feednative content
Dit zijn advertenties die tussen de TikTok filmpjes van gebruikers staan. Dit is de meest gebruikte advertentie op het platform.

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk