Blog

Deel dit artikel via:
Blog

Welk communicatiemiddel past bij jouw doelgroep?

Dat het vinden van vakbekwaam personeel moeilijk is in de huidige markt is bij velen bekend. Er zijn daarnaast ook zoveel middelen beschikbaar dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Want welk middel werkt nou goed voor het werven van personeel en welke niet? Wat bij de ene kandidaat goed werkt, hoeft dit voor de ander niet zo te zijn. In deze blog gaan we hier dieper op in en zullen we meer duidelijkheid creƫren zodat jij effectief kan targeten op jouw beoogde doelgroep.

11 juli 2022 in Blog
Welk communicatiemiddel past bij jouw doelgroep?

Op de vraag of de manier van benadering afhankelijk is van de doelgroep kunnen we je het antwoord al wel geven, het middel dat je gebruikt is namelijk weldegelijk verschillend per doelgroep die je wilt bereiken. Kijk bijvoorbeeld naar Social Media en dan met name naar Instagram en TikTok. Over het algemeen is het wel bekend dat vooral de jongere doelgroep hier aanwezig is. Het zal dus, afhankelijk van de vacature die je wilt vervullen, erg verschillen welk middel je gebruikt om die juiste kandidaat aan te spreken.

Doe onderzoek naar de doelgroep van de vacature die je wilt vervullen
Al is je boodschap nog zo sterk, wanneer deze niet in lijn staat met de ontvanger en op de juiste manier wordt overgebracht, sla je de plank volkomen mis. Daarom is het cruciaal dat je onderzoek doet naar de doelgroep die je wilt bereiken met een vacature. Het heeft dan ook geen nut om zomaar geld uit te geven aan het sponsoren van advertenties als je van te voren niet weet welke doelgroep je hiermee bereikt. Zorg er dus voor dat je goed nadenkt over de doelgroep en een plan opzet voordat je zomaar geld gaat uitgeven aan advertenties. Hoe je onderzoek kan doen vertellen we je later in deze blog.

Gebruik Social Media, vooral video’s worden steeds effectiever
Tegenwoordig is Social Media heel erg belangrijk geworden, ook bij het werven van personeel. Steeds meer werkgevers proberen leuke content te maken en via online kanalen hun bedrijf zo goed mogelijk in het zonnetje te zetten. Dit gebeurt ook steeds meer met video’s. Heel goed, aangezien video’s over het algemeen beter werken bij het vinden van geschikte kandidaten. Ze zorgen ervoor dat een potentiële kandidaat de sfeer van een bedrijf kan proeven, zonder dat diegene er daadwerkelijk geweest is. Gebruik ook vooral je medewerkers om een leuke video of Social Media post te maken. Niemand weet beter dan zij hoe het is om bij het bedrijf te werken, daarmee wordt de potentiële kandidaat direct aangesproken.

Daarnaast kost organisch posten op Social Media geen geld, dus het kan nooit kwaad om via deze weg leuke content te posten met betrekking tot een vacature. Vooral als het om een jongere doelgroep gaat, werkt social media in combinatie met video erg goed.

Zorg voor een pakkende vacaturetekst
De vacaturetekst is natuurlijk de basis wanneer je gaat zoeken naar kandidaten. Ook al maak je een hele leuke video of social post, er zal altijd verwezen worden naar een vacature voor meer informatie. Het is dus van belang dat hier genoeg tijd en moeite ingestoken wordt zodat de vacature ertussenuit springt. Hierbij komen meerdere aspecten kijken, ten eerste moet de tekst zelf leuk zijn om te lezen en de kandidaat ook daadwerkelijk aanspreken. Daarnaast moet de vacature ook organisch vindbaar zijn. Voor meer informatie hierover kan je deze blog even bekijken.

Maak gebruik van een tool voor het scannen van jouw arbeidsmarkt
Met het onderzoek doen naar de doelgroep kan je op verschillende manieren omgaan. Je kan zelf onderzoek doen naar de doelgroep, maar daarnaast zijn er ook tools beschikbaar die je hier een handje bij kunnen helpen. Dit scheelt weer tijd en moeite. Een tool die hierbij helpt is bijvoorbeeld Jobdigger, dit is een tool speciaal ontworpen voor de uitzendbranche. Met deze tool kan je zoeken op een bepaalde functie waarna er eigenlijk heel snel een overzicht van de doelgroep wordt gemaakt. Hier staat onder andere in op welke sites de doelgroep veel aanwezig is, wat de leeftijd is en hoe de doelgroep te werk gaat bij het vinden van een baan. Dit is dus hele waardevolle informatie waarmee jij uiteindelijk jouw campagnes beter kunt aansluiten op de doelgroep en dus geld en tijd kan besparen bij het vinden van de juiste werknemer. Kijk voor meer informatie even op https://www.jobdigger.nl/

Deel dit artikel via:

Reageer op dit artikel


(max. 1000 tekens)

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Instellingen
Akkoord

Cookie instellingen

Wij maken op deze website gebruik van cookies om het gebruik van de website te vergemakkelijken, de prestaties en gebruikerservaring te verbeteren en we monitoren de technische werking van de website volledig anoniem. Om de relevantie van het aanbod op deze website en op websites van derden te verhogen vragen wij je toestemming door op akkoord te klikken. Klik op instellingen om aan te geven welke cookies je accepteert.

Lees ons privacy statement voor meer informatie.

Kies uw configuratie:
Standaard
Persoonlijk
We zorgen voor een veilig gebruik van onze website
De website werkt correct
We voorkomen dat je acties meerdere malen opnieuw moet uitvoeren
We monitoren de technische werking van de website volledig anoniem
We verzamelen informatie om de website te verbeteren op basis van prestaties
We verzamelen informatie om de relevantie en effectiviteit van campagnes te beoordelen
We passen de website aan met persoonlijke inhoud
We tonen relevante advertenties op andere websites
De website werkt zoals wij het bedoeld hebben
Standaard
Persoonlijk